Menu

Tak sobie pichcę ...

Moja internetowa książka kucharska.

chleby na drożdżach

Chleb dyniowy

atina_bc

Festiwal Dyni się kończy, więc pędzę się do niego przyłączyć. W tym roku z jego okazji upiekłam chlebek. przepis znalazłam u Aganiok. Miąższ dodany do ciasta spowodował, że pomimo iż jest to wypiek wyłącznie drożdżowy pieczywko ładnie trzymało świeżość i tak mi się coś wydaje, że na drugi i trzeci dzień był jeszcze smaczniejszy niż zaraz po upieczeniu. Pycha polecam. 

Chleb dyniowy

Składniki na foremkę 35x12 cm: 

  • 650 g mąki pszennej chlebowej
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 1/2 łyżeczki suchych drożdży
  • 170 ml mleka
  • 1 łyżka oleju
  • 300 g surowego, obranego miąższu dyni

Dynię pokroić w kostkę, zalać 2 łyżkami wody i gotować pod przykryciem do całkowitej miękkości. Przestudzić.


Wszystkie składniki włożyć do maszyny i ustawiłam program zagniatający ciasto. Można również wyrobić przy pomocy miksera. Ciasto powinno być dość luźne, jednak nie za bardzo, dlatego czasami może być konieczne dosypanie odrobiny mąki, aby utworzyła się zgrabna kula.

Wyrobione ciasto odstawić do wyrośnięcia na około 1 godzinę.

Po tym czasie ciasto odgazować, uformować w podłużny bochenek i włożyć do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Odstawić do ponownego wyrastania na około 40 minut.

Piec w nagrzanym piekarniku - przez pierwsze 15 minut w 210ºC i kolejne 25 minut w 170ºC . Studzić na kratce.

Smacznego:-) 

Chleb dyniowy



Chleb tostowy

atina_bc

Dzisiaj świętujemy Światowy Dzień Chleba, a ja z tej okazji upiekłam pszenny chleb tostowy. Idealny do przygotowania pysznych tostów na śniadania, a do tego nie sprawiający żadnych trudności - idealnie się wyrabia, ślicznie rośnie i łatwo formuje. Prosty i pyszny, polecam. Przepis ze strony Pracownia wypieków.

Chleb tostowy

Składniki:

  • 540 g mąki pszennej dowolnej
  • 310-320 g wody
  • 20 g świeżych drożdży (lub łyżeczka suszonych)
  • czubata łyżka masła
  • czubata łyżka mleka w proszku
  • 1,5 łyżeczki soli
  • 1,5 łyżeczki cukru

Drożdże rozpuścić w wodzie, dodać pozostałe składniki i zagnieść ciasto - najłatwiej to zrobić mikserem. Kiedy będzie gładkie, przełożyć do miski wysmarowanej olejem, przykryć folią spożywczą i odstawić do wyrastania na około godzinę.

Z wyrośniętego ciasta uformować podłużny bochenek i przełożyć go do wysmarowanej olejem lub wyłożonej papierem do pieczenia formy keksowej o długości 30 cm. Wierzch ciasta spryskać olejem i przykryć folią spożywczą. Ponownie odstawić do wyrastania na 40-60 minut (ciasto podwoi objętość).

Przed wstawieniem chleba do piekarnika wysypać na blachę pół szklanki kostek lodu.

Piec w nagrzanym piekarniku w temperaturze 190ºC, przez około 30 minut. Następnie wyjąć z foremki i piec kolejne 10 minut. Chleb jest gotowy, jeśli popukany w spód, wydaje głuchy odgłos. Studzić na kratce.

Smacznego:-)  

Chleb tostowy

Chleb tostowy

World Bread Day 2013 - 8th edition! Bake loaf of bread on October 16 and blog about it!

Chleb z brązowym ryżem na tang zhong

atina_bc

 Jakiś czas temu Amber zaprosiłam mnie do wspólnego pieczenia chleba. Wiadomym jest, że uwielbiam domowe pieczywo i chętnie eksperymentuje z nowymi przepisami. Gdy więc nadarzyła się okazja upieczenia chleba z ryżem nie wahałam się ani sekundy. Dodatkowo wiedziałam, że pieczywo na starterze tang zhong bardzo mi smakuje. Chlebek okazał się strzałem w dziesiątkę. Mięciutki, delikatny, z lekko chrupiącą skórką. Pyszne białe pieczywo, które idealnie nadaje się na tosty, grzanki ale również na tradycyjne kanapki. Oryginalny przepis pochodzi z tej strony.

Chleb z brązowym ryżem na tang zhong

Dziękuję wszystkim dziewczynom z którymi miałam przyjemność piec, a jest ich tym razem na prawdę spora gromadka. Oj przypomniały mi sie stare dobre czasy, kiedy to piekłam w Weekendowej Piekarni, pod wspaniałym przewodnictwem Alci. A oto z kim miałam przyjemność piec, dziękuję Wam wszystkim za wspaniałą przygodę! 

  • Anna - Życie od kuchni
  • Anna -Maria  - Kucharnia
  • Aga - W sezonie
  • Margot  - Kuchnia Alicji
  • Bożena  - Smakowe kubki
  • Ewelina - Around the kitchen table
  • Ewelina  - Przy kubku kawy
  • Gosia  - Kocham gary
  • Joanna Ziętarska
  • Jola - Smak mojego domu
  • Kamila - Ogrody Babilonu
  • Kaprysia  - Kapryśnik
  • Kasia - Rozważania o kuchni i nie tylko
  • Katarzyna -  Kuchnia Prezydentowej
  • Lidii - Kucharzenie i pieczenie
  • Magda - Konwalie w kuchni
  • Magda - Magda testuje
  • Marta  - Co dziś zjem na śniadanie
  • Monika - Moni w kuchni
  • Mysia - Pieczarka mySia
  • Olimpia  -Pomysłowe pieczenie
  • Paulina -W  kuchni na Stalowej
  • Wiewiórka - Dzieje kuchennej Wiewióry
  • Wisła - Zapach chleba
  • Amber - Kuchennymi Drzwiami

Chleb z brązowym ryżem na tang zhong

Z podanych składników wychodzą dwa bochenki po ok.560 g każdy lub cztery po ok.280g każdy.

Składniki:

  • 480g maki chlebowej lub innej silnej
  • 30 g mleka w proszku
  • 40g cukru
  • 8 g soli
  • 8g drożdży instant
  • 200 g mleka
  • 170 g starter thang zhong
  • 40 g masła
  • 180 g brązowego gotowanego ryżu, niesolonego, ostudzonego

Składniki na starter thang zhong:

  • 30g mąki chlebowej
  • 150g mleka

W garnku umieścić mleko w temperaturze pokojowej i mąkę. Wymieszać trzepaczką i postawić na małym ogniu. Podgrzewać cały czas mieszając aż na powierzchni masy pojawia się "wiry" a całość zacznie gęstnieć. Zestawić z ognia i od razu nakryć folią spożywczą. Odstawić do wystudzenia.

Przygotowanie ciasta chlebowego.

W misce umieścić wszystkie składniki ciasta, oprócz ryżu i masła. Wyrabiać około 5 minut. Dodać masło i wyrabiać aż ciasto będzie gładkie i błyszczące. Dodać ryż i wyrabiać do czasu, kiedy ryż równomiernie rozłoży się w cieście. Utworzyć z ciasta kulę i umieścić ją w wysmarowanej tłuszczem misce. Przykryć ściereczką i zostawić do wyrośnięcia na 45 - 60 minut.

Wyjąć ciasto na blat i podzielić na dwie lub cztery części. Przykryć i zostawić na 15 minut. Z ciasta uformować bochenki - można to zrobić rozciągając (rozwałkowując ciasto na place, a następnie zwijając w rulon (tak jak tutaj).

Uformowane bochenki umieścić w formach i zostawić do wyrośnięcia, tak aby ciasto wypełniło 80-90% foremki (zajmuje to około 45 minut - do godziny w temperaturze  około 30ºC)

Piec w piekarniku nagrzanym do temperatury 190ºC, przez około 35 minut. Jeżeli pieczywo bedzie się za szybko się rumieniło, to można przykryć je folią aluminiową. Studzić na kratce.

 Smacznego:-)

Chleb z brązowym ryżem na tang zhong

Chleb z brązowym ryżem na tang zhong

Wysoka focaccia z orzechami włoskimi (Pane Focaccia alle noci)

atina_bc

Nie mogło w Orzechowym tygodniu zabraknąć u mnie pieczywa. Tym razem w oko wpadła mi focaccia, którą jakiś czas temu prezentowała u siebie Ela. W tej wersji do focaccii dodaje się włoskie orzechy i czerwone wino. Wino nadaje ciastu charakteru. Dzięki niemu w smaku jest ostrzejsze i bardziej wyraziste. Pyszne połączenie i idealny dodatek do deski serów.

Wysoka focaccia z orzechami włoskimi

Składniki na bigę:

  • 200g maki chlebowej
  • 110g cieplej wody
  • 1 łyżeczka drożdży instant

Podane składniki wyrobić na gładkie ciasto, przykryć i zostawić do wyrośnięcia w zimnym miejscu na 4-6 godzin.

Składniki na ciasto właściwe:

  • 200g maki chlebowej
  • cala biga
  • 30g oliwy z oliwek
  • 70g orzechów włoskich
  • 70g czerwonego wina
  • 50g startego parmezanu
  • ok. 7g soli
  • dodatkowa oliwa do wysmarowania formy i skropienia focaccii przed i po pieczeniu

Z mąki, bigi, oliwy i soli wyrobić gładkie ciasto. Następnie dodać wino, a na koniec wgnieść do ciasta orzechy i ser. Jeśli ciasto będzie sypkie dodać 2-3 łyżki wody lub wina. Ciasto powinno być dosyć miękkie. Przełożyć je do miski wysmarowanej oliwą , przykryć i zostawić do wyrośnięcia na 30 minut.

Po tym czasie przełożyć ciasto do tortownicy o średnicy 26cm szczodrze wysmarowanej oliwa i przyciskając mocno palcami rozciągnąć ciasto, by wypełniło cale dno. Ja rozciągałam ciasto bez użycia formy. Przykryć i zostawić, aż podwoi objętość (ok. 40 minut).  Przed włożeniem do piekarnika ciasto skropić oliwą.

Piec w nagrzanym piekarniku, w temperaturze 190ºC, przez 30 minut, aż lekko się zrumieni. Po wyciągnięciu gorąca focaccie jeszcze raz należy skropić oliwa.

Smacznego:-)

 Wysoka focaccia z orzechami włoskimi

Wysoka focaccia z orzechami włoskimi

Wysoka focaccia z orzechami włoskimi


Chałka z migdałami i mlekiem kokosowym

atina_bc

Chałka zawsze kojarzy mi się z puszystym chlebkiem i ta właśnie nie jest inna. To jedna z najlepszych chałek jakie jadłam. Delikatnie słodka, dlatego przeznaczona raczej do słodkich dodatków, lub jedzenia jej solo. chałkę piekłam wspólnie z Amber, Majanką i Margot - czy dziewczyny maja podobne odczucia ...?;-) Z tym przepisem nie było łatwo. Znaleziony na stronie Earli sprawił moim koleżankom troszkę kłopotu. Ja przyznaje piekłam na końcu, więc miałam ułatwione zadanie. Korzystając z rad i uwago zmodyfikowałam przepis. Upieczona z niego chałka spełniała wszystkie moje wymagania i dlatego jeszcze nie raz pojawi się na moim stole, a już w Święta będzie obowiązkowo. Dziewczyny bardzo dziękuje za wspólne pieczenie, wszystkie uwagi i rady. Było cudownie! mam nadzieję na rychłą powtórkę:-) Przepis znaleziony na blogu Elri, zaadaptowany z Jamie @  Life Feast.

Chałka z migdałami i mlekiem kokosowym

Składniki:

  • 80 g drobno zmielonych migdałów blanszowanych (może być mąka migdałowa)
  • 650 gram mąki (dałam typ 500)
  • 100 g cukru
  • 2 łyżeczki soli morskiej
  • 15 g drożdży instant
  • 330 ml mleka kokosowego
  • 4 żółtka
  • 100 g masła

Dodatkowo:

  • 1 łyżeczka nasion sezamu, do posypania
  • garść płatków migdałowych, do posypania
  • 1 żółtko + 1 łyżeczka mleka wymieszać ze sobą, do posmarowania

W misce miksera wymieszać drewnianą łyżką zmielone migdały (mąkę migdałową), mąkę, cukier, sól morską i drożdże.  W małej misce wymieszać mleko kokosowe, rozpuszczone masło i żółtka jaj. Połączyć zawartość obu misek i na najniższym ustawieniu miksera wyrabiać przez
3 minuty. Zwiększyć prędkość na średnią i ugniatać przez 15 minut lub do momentu gdy ciasto jest miękkie, elastyczne i bardzo gładkie.

Wyrobione ciasto uformować w kulę i  umieścić je w lekko naoliwionej misce. Miskę przykryć folią, pozostawić w temperaturze pokojowej na 2 do 3 godzin, aż do podwojenia objętości.
Wyrośnięte ciasto wyjąć na blat, lekko uderzyć ręką i odgazować. Następnie uformować z niego chałkę w dowolnym kształcie. Ja tym razem uformowałam 3 chałki, zaplatane z dwóch wałków. Tutaj jest instrukcja jak zaplatałam chałki. Bardzo dekoracyjna jest również chałka okrągła, a tutaj można znaleźć instrukcje jak ją zapleść.

Uformowane chałki delikatnie przenieść na blachę. Przykryć ściereczką i postawić w temperaturze pokojowej na 1 godzinę lub do czasu aż podwoi objętość.  przed wstawieniem do piekarnika chałkę posmarować żółtkiem wymieszanym z mlekiem, oraz posypać sezamem i migdałami.

Piec w nagranym piekarniku, w temperaturze 180ºC , przez około 35 do 45 minut, lub aż nabierze ładnego, złotego koloru. Jeśli chałka będzie się z góry zbyt szybko przypiekała, można ją przykryć folią aluminiową. Studzić na kratce.

Metoda dla maszynistów:
Wszystkie składniki na ciasto umieścić w maszynie według kolejności: płynne, sypkie, na końcu drożdże. Nastawić program do wyrabiania i wyrastania ciasta 'dough'. Po skończeniu programu (1,5 h), ciasto wyjąć, odgazować i dalej postępować według powyższego przepisu.

Smacznego:-)

Chałka z migdałami i mlekiem kokosowym   Chałka z migdałami i mlekiem kokosowym

Chałka z migdałami i mlekiem kokosowym   Chałka z migdałami i mlekiem kokosowym

Chałka z migdałami i mlekiem kokosowym

© Tak sobie pichcę ...
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci